19 março 2013

Uma bela iniciativa

É já no próximo sábado



Para ampliar imagem e ver composição
da Comissão Promotora desta sessão ir aqui.

18 março 2013

O prometido é devido ou...


 
 


Mesmo que alguns leitores pensem que estou a dar corda a uma iniciativa que se finou ou nasceu fanada e que a muitos leitores esta matéria apareça como muito técnica ou demasiado árida, é devida a interpelação que aqui prometi lançar aos autores de um Manifesto recente, num quadro de consideração por muitos dos seus subscritores e de lealdade no debate de ideias.

Nesse texto, cujas (a meu ver, lamentáveis) filosofia e pressupostos gerais não comentarei agora,  os seus subscritores pronunciam-se convictamente (sublinhado meu) «pela abertura da possibilidade de apresentação de  listas nominais, de cidadãos, em eleições para a Assembleia da República.  Igualmente, tornando obrigatório o voto nominal nas listas partidárias».

Sobre as  mal chamadas «listas de cidadãos» já me pronunciei aqui sem que, passados alguns dias, isso - tanto quanto tenha reparado - tenha suscitado qualquer resposta ou crítica argumentadas.

É antes em torno daquele «tornando obrigatório o voto nominal nas listas partidárias» que, a benefício da clareza e do sentido de responsabilidade nas intervenções públicas, entendo dirigir as seguintes perguntas aos autores do referido Manifesto:

1. O «voto nominal nas listas partidárias» significa o desaparecimento ou fim do boletim de voto relativamente simplificado que os eleitores portugueses usam desde há 38 anos e donde constam a denominação, sigla e símbolo de todas as forças concorrentes em cada círculo eleitoral e o respectivo quadradinho para votar ?

2. Se sim, isso significa que os eleitores levarão para a cabine de voto, para que não se perceba à vista desarmada onde vão votar, um conjunto de boletins de voto em que os partidos ou coligações figuram separadamente e de onde consta a lista completa dos candidatos (cerca de 50 no caso de Lisboa) que apresentaram àquele círculo ?

3. Se assim fôr, têm os autores da proposta boa consciência que a votação nominal nos candidatos, para além do seguro embaraçado causado em  centenas de milhar de votantes, representará certamente um não despiciendo acréscimo do tempo que demora exercer o direito de voto ?

4. Se definem essa votação nominal em candidatos como «obrigatória», significa isso que serão considerados nulos todos os votos de cidadãos que não tiverem gosto, paciência ou capacidade para o fazerem ? E têm alguma noção do que isso poderá significar nacionalmente em termos de percentagem de votos nulos ?

5. Se é a votação nominal nos candidatos que define quem vai ser eleito e determina a configuração dos grupos parlamentares, é esta proposta um convite subtil aos candidatos das diversas listas para que, além de fazerem campanha em contraste com candidatos de outras forças, também a façam em contraste com os seus companheiros de lista ?

6. Sabendo-se que os partidos de menor ou média representação parlamentar elegem num reduzido número de círculos, está-se a ter em conta que, por bambúrrio das «preferências» nominais dos eleitores, possa haver grupos parlamentares que não elegem um único economista ou um único jurista que reputavam essencial ao seu desempenho parlamentar ?

7. Porque é que o Manifesto fala do «voto nominal nas listas partidárias» em vez de falar só «nas listas» ? Foi um lapso esquisito de escrita ou pretende-se colocar as listas mal chamadas de «cidadãos» fora da votação nominal ?

8. No Manifesto afirma-se que « A Assembleia da República representa hoje sobretudo com honrosas excepções – um emprego garantido, conseguido por anos de  subserviência às direcções partidárias e de onde desapareceu a vontade de ajuizar e de controlar os actos dos governos»; suprindo as minhas imperdáveis insuficiência em matéria gramatical, será possível esclarecerem-me se o «honrosas excepções» abrange apenas o «emprego garantido» ou também o «de onde desapareceu a vontade de ajuizar e de controlar os actos dos governos» ?

Feitas as perguntas, apenas três observações complementares:

- a primeira é para lembrar ou informar que a chamada «personalização de candidaturas» é velha de um século pois no final do século XIX e no inicio do século XX outra coisa não havia e só tenho pena de não encontrar uma formosa citação de Jean Jaurés em que ele proclamava ser tempo de, nas eleições, mais do que às personalidades, dar um lugar central e decisivo às ideias e aos projectos políticos;

- a segunda é que convido os principais autores do Manifesto a responder a estas perguntas concretas e não a virem-me dizer que há outros países onde há sistema de voto personalizado;

- a terceira é para dizer que, evidentemente ninguém é obrigado a responder-me mas  eu também terei o direito de, nesse caso, tirar, a seu tempo, algumas conclusões.

Terminou ontem em Austin, EUA, o

South by Southwest
Music Festival 2013



Um marco maior na história do movimento operário

Há 142 anos,
a Comuna de Paris 





Le 18 Mars 2013, à la date anniversaire du déclenchement de la Commune dans le Paris assiégé de 1871, l'Association des Amis de la Commune de Paris 1871 invite à une commémoration/manifestation de l'Assemblée Nationale au Sénat où seront portées les signatures pour la réhabilitation des communards. Rencontres de membres de l'Association filmées par Raoul Sangla et Macha Mieg.




e agora canta Jean Ferrat

Regressando à fotografia

Bill Brandt no M.O.M.A.
(Exposição Shadow and Light )



«Bill Brandt is a founding figure in photography’s modernist traditions, and this exhibition represents a major critical reevaluation of his heralded career. Brandt’s distinctive vision—his ability to present the mundane world as fresh and strange—emerged in London in the 1930s, and drew from his time in the Paris studio of Man Ray. His visual explorations of the society, landscape, and literature of England are indispensable to any understanding of photographic history and, arguably, to our understanding of life in Britain during the middle of the 20th century.


Brandt’s activity during the Second World War, long distilled by Brandt and others to a handful of now-iconic pictures of moonlit London during the Blackout and improvised shelters during the Blitz, are presented here for the first time in the context of his assignments for the leading illustrated magazines of his day, establishing a key link between his pre- and postwar work. Brandt’s crowning artistic achievement, developed primarily between 1945 and 1961, is a series of nudes that are both personal and universal, sensual and strange, collectively exemplifying the “sense of wonder” that is paramount in his photographs. Brandt’s work is unpredictable not only in the range of his subjects but also in his printing style, which varied widely throughout his career. This exhibition is the first to emphasize the beauty of Brandt’s finest prints, and to trace the arc of their evolution»

Chipre tem um novo Presidente e um novo governo conservadores


Para perceber melhor  a situação

Statement by Andros Kyprianou, General Secretary of the C.C. of AKEL,on governments Troika discussions

Release Date: March 14, 2013

As the discussion with the Troika for the conclusion of the Memorandum and the loan agreement proceeds, so do our concerns grow. These concerns stem from the fact that whilst last November we had arrived at an in principle agreement with the Troika and Mr. Anastasiades´  election pledge was that he would improve it, now we are seeing ever more additional demands from our European partners leading to new, second and more painful Memorandum.
At the meeting between the Heads of the political parties held last Saturday at the Presidential Palace, Mr. Anastasiades had refered to very concrete measures with the pledge that there will not be any other additional demands. We ascertain that new demands are continuously being added by the Troika with regards the sectors of health, education and social cohesion, which, if accepted, will lead to further negative consequences for Cypriot society and will harm social cohesion and increase unemployment.
Because an attempt is underway by government officials and the mass media to paint a totally different and positive picture, I am obliged to refer to some key issues that have already been made public
At the Presidential palace meeting, AKEL proposed to the President of the Republic that an exchange of views take place between the political parties on how we proceed. Our proposal was rejected and the Government was content just to make a general briefing, which subsequently it was forced to expand on after the many questions that I had asked. No reference was made at all to issues such as the measures concerning education, health and social welfare.
The government´s insistence on negotiating with the Troika without consulting with the parties automatically also means that it assumes full responsibility for the final result.
Given that, as I have mentioned previously, almost all the issues raised at the meeting of the Presidential Palace have been made public, on behalf of AKEL, I wish to declare the following:
There is a serious discrepancy between what Mr. Anastasiades said during the election campaign and all that he is doing after the elections. We can cite the very clear examples of the issues of privatization and the corporate tax.
Just a few days before the elections, besides his pledges made before the people, Mr. Anastasiades sent a written letter to the employees of the Semi-state organisations in which he stated that "Our own position is quiteclear and is recorded with absolute clarity in the Framework Agreement agreed between the parties DISY-Democratic Party, which constitutes the political basis of our candidacy. Namelythat we are categoricallyagainst the privatization of profitable Semi-state organisations (Cyprus Electric Authority AHKCyprus Telecommunications Authority ATHK and the Cyprus Ports Authority ALK) ... we will make every effort to find other sources of financing the public debt and other ways to make it viable so as to prevent the activation of the provision for privatization,included in the Memorandum of Understanding which the Christofias government contracted with the Troika."
Instead it is obvious that Mr. Anastasiades has accepted the privatization of these organisations and is trying with totally unsubstantiated arguments to reassure working people and citizens.
On the issue of the increase in the corporate tax, whilst as leader of the opposition, Mr. Anastasiades was completely against its small and temporary increase, describing such a move as destructive for the economy, today he accepts a bigger and permanent increase saying that this does not cause any problems. The same hypocritical stand is also maintained by relevant professional associations.
The information made public referring specifically to the withholding of pension funds is also worrying. If this information is verified, we express our strong concerns about the precedent that is created, which puts a bomb in the foundations of working people's long-standing gains..
As AKEL, we are fully aware of the situation and needs of the Cyprus economy. This is why we will support the efforts to address the problems, as we confirmed from the outset to Mr. Anastasiades. We declare our readiness today too to back him if he is consistent with his pre-election pledges.
However, AKEL will not agree and consent to measures that will condemn the whole of the Cypriot people, and in particular the workers, unemployed, the young generation or the pensioners to dead ends and poverty, just as other peoples in southern Europe have been led to.

16 março 2013